Har jobbat som handledare i ASL – Att skriva sig till läsning i grundskolans lägre stadier i 5 år. Vi började och var klart inspirerade av Arne Tragetons metod (Arne som vi träffat vid ett flertaltillfällen och haft intressanta dialoger med), som vi under dessa år har vidareutvecklat till en strategi och ett förhållningssätt.

Nu kommer förfrågningar om att föreläsa om ASL i förskolan. Här handlar det mer om ALL – att Leka sig till läsning anser vi. Hur jobbar man medvetet med media och IKT-verktyg i förskola för att stimulera språkutveckling, lägga grunden till att skriva och läsa? Hur kan media och IKT bli verktyg för att på ett utforskande sätt förstå sin omvärld? För oss som jobbar på CMiT och som ASL-handledare är datorn så mycket mer än bara en skrivmaskin, som verkligen kan nyttjas i skriv- och läsprocessen och det handlar inte heller bara om datorn, utan att ta in den digitala bilden, ljudet och den rörliga bilden – att stimulera lusten att berätta, för den finns även hos små barn och så småningom kunna läsa och skriva – ge dem fler verktyg/språk för att kunna uttrycka sig. Skapa sociala sammanhang där lusten att lära och nyfikenheten för det talade och skrivna ordet uppmuntras! Inte bara flytta ner hur man jobbar med ASL i förskoleklass och åk 1, utan ha en bredare infallsvinkel helt enkelt, att leka sig till ett intresse för att skriva och läsa, att lägga grunden och förstås ha förskolans reviderade läroplan med i tänket. Vilka mål i läroplanen ska vi sträva mot när vi planerar att jobba med ALL?

 

Ett svar på “ALL – att leka sig till läsning!”
  1. […] med oss till förskolan? Det är frågor som vi stött och blött på CMiT och på vår gemensamma blogg www. cmit.skolblogge.se så skriver Ulla-Karin om det. Vi tänker att det handlar om ”Att […]

  2.  
Hoppa till verktygsfältet